‏ القيم التربوية في القصص القرآني علي ضوء مقاصد الشريعة ‏ الإسلامية – دراسة تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية-جامعة العريش-شمال سيناء

المستخلص

‏ هدفت هذه الدراسة إلى استنباط القيم التربوية المتضمنة في آيـات القصص القرآني في ‏سورة الكهف على ضوء مقاصد الشريعة الإسلامية، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي ‏التحليلي، لتحليل آيات القصص الخمس الواردة فى سورة الكهف (قصة أصحاب الكهف- ‏قصة صاحب الجنتين- قصة آدم وإبليس- قصة موسى والخضر- قصة ذي القرنين)، ‏واستنباط القيم التربوية من آيات هذه القصص، وتصنيفها على ضوء مقاصد الشريعة ‏الإسلامية إلى قيم تربوية لحفظ ( الدين، النفس، العقل، النسل، المال)، تحت كل صنفٍ منها ‏مجموعة من القيم، وفى النهاية قدّم الباحثُ تصورًا مقترحًا لتفعيل هذه القيم التربوية على ‏ضوء مقاصد الشريعة الإسلامية.‏
‏ ‏‎ This study aimed to derive the educational ‎values contained in the verses of the Qur'anic stories ‎in Surat Al-Kahf in the light of the purposes of ‎Islamic law, The researcher used the descriptive ‎analytical approach to analyze the verses of the five ‎stories mentioned in Surat Al-Kahf (the story of the ‎People of the Cave - the story of the owner of the two ‎gardens - the story of Adam and Iblis - the story of ‎Moses and al-Khidr - the story of Dhul- Qarnayn), and ‎to derive educational values from the verses of these ‎stories, and classify them in the light of their ‎purposes, Islamic Sharia to educational values to ‎preserve (religion, self, mind, offspring, money), ‎under each category a set of values. ‎‎ ‎
‏ ‏‎ In the end, the researcher presented a proposed ‎vision to activate these educational values in the ‎light of the purposes of Islamic law.‎

الكلمات الرئيسية