فاعلية برنامج تدريبي قائم على التجهيز الحسي لتنمية المهارات اللغوية للأطفال ذوى الإعاقة الفکرية بمدارس الدمج الشامل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة بکلية التربية جامعة عين شمس

2 أستاذ ورئيس قسم الصحة النفسية بکلية التربية جامعة العريش

3 کلية التربية ,جامعة العريش

المستخلص

هدف البحث التعرف على فعالية برنامج تدريبي قائم على التجهيز الحسي لتنمية المهارات اللغوية للأطفال ذوى الاعاقة الفکرية بمدارس الدمج الشامل.
تکونت العينة من(6) تلاميذ امتدت أعمارهم ما بين(10-12)عام ، بمتوسط عمري ( 11,18) وانحراف معياري (0,82) ، امتدت نسبة الذکاء ما بين (65-70)على مقياس بنية الصورة الرابعة. وتکونت أدوات البحث من مقياس التجهيز الحسي إعداد: الباحثة، ومقياس المهارات اللغوية إعداد : عبد العزيز الشخص(2010) ، وبرنامج تدريبي قائم على التجهيز الحسي إعداد : الباحثة ، وانتهت نتائج البحث الى فاعلية البرنامج التدريبي القائم على التجهيز الحسي في تنمية المهارات اللغوية للأطفال ذوى الإعاقة الفکرية بمدارس الدمج الشامل، واستمرارية الفعالية في فترة المتابعة.

The effectiveness of a training program based on sensory processing to develop فlinguistic skills of children with intellectual disabilities in comprehensive integration schools.
The present research aimed at recognizing the effectiveness of a training program based on sensory processing for developing the language skills for the children of intellectual disability at comprehensive inclusive schools.
The research sample consisted of 6 pupils , age ranged between 10-12 , average 11,18 , and divergent standard 0.82. The research tools consisted of the scale of sensory processing prepared by the researcher , the scale of language skills prepared by AbdelazizSahaks (2010) and the training program based on sensory processing.
The results of the research revealed effectiveness of a training program based on sensory processing for developing the language skills for children of intellectual disability at comprehensive inclusive schools and the continuity this effectiveness in the time of following up time

الكلمات الرئيسية