A Semantic Web Based Program for Developing Some of Teaching Performance of EFL Pre-service Teachers in the Light of the Requirements of Academic Accreditation

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية - جامعة بنها

2 کلية التربية، جامعة العريش

3 إدارة العريش التعليمية، مديرية التربية والتعليم

المستخلص

The current research aimed at developing Some of teaching performance of EFL pre-service teachers in the light of the requirements of academic accreditation. The research participants consisted of thirty-seven (N=37) student teachers. They enrolled in the second year, English Department, Arish University during the second semester of the academic year 2020-2021. The instruments and materials of the study included an EFL teaching performance checklist, an FEL observation sheet, and a rubric. The Semantic Web based program and an EFL students’ satisfaction questionnaire and a program feedback sheet were designed in order to check to what extent the students were happy and satisfied with the program. Results revealed that using Semantic Web based program is effective in developing the teaching performance of the EFL pre-service teachers.
هدفت الدراسة الحالية إلى تنمية بعض مهارات الأداء التدريسي لدى معلمي اللغة الإنجليزية قبل الخدمة في ضوء متطلبات الاعتماد الأکاديمي من خلال استخدام برنامج قائم على الويب الدلالي. وقد اقتصرت الدراسة على عدد (37) من طلاب وطالبات الفرقة الثانية -قسم اللغة الإنجليزية بکلية التربية -جامعة العريش للعام الجامعي 2020/2021. اعتمدت الدراسة تصميم الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة الواحدة. وتضمنت الدراسة الحالية خمس أدوات رئيسية: قائمة مهارات الأداء التدريسي، وبطاقة ملاحظة مهارات الأداء التدريسي (قبلي وبعدي)، ومقياس الأداء التدريسي (قبلي وبعدي)، والبرنامج القائم علي الويب الدلالي بالإضافة إلي استبيان مدي رضا مجموعة الدراسة عن البرنامج. أظهرت النتائج أن استخدام البرنامج القائم علي الويب الدلالي فعال في تطوير الأداء التدريسي لمعلمي اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية قبل الخدمة.

الكلمات الرئيسية