تطوير الاداء الاداري للمؤسسات التربويه في ضوء التمكين الاداري (دراسة حاله)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معهد الدراسات البيئية- جامعة العريش

2 كلية التجارة - جامعة قناة السويس

3 كلية التربية - جامعة العريش

المستخلص

المستخلص
تهدف هذه الدراسة للتعرف على واقع التمكين الإداري للموظفين بالمؤسسات التربويه المختلفه وكيفية تطويره وتحسينه وقد تم اختيار عينه من العاملين بالموسسات التربويه المختلفه بمنطه بئر العبد وعددها 74 مفرده واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الذي يتناسب مع طبيعة موضوع الدراسة وتساؤلاتها والتحقق من صحتها وتم اعتماد الاستبيان كاداه للدراسة وأظهرت النتائج وجود علاقة طردية بين كل من (تفويض الصلاحيات والتدريب والاتصال الفعال والتحفيز) من جهة وبين التمكين الإداري من جهة أخرى وأوصت الدراسة بضرورة تطبيق التمكين الإداري على جميع مؤسسات الدولة وضرورة ربط الموظفين بالقيم التي تنمى دور التمكين الإداري في الوظائف التي يعملون بها.
Abstract
This study aims to identify the reality of administrative empowerment for employees of the environmental affairs departments in the local units and how to develop and improve it. A sample of 74 employees of the environmental affairs offices in the Bir al-Abd Center was selected, both male and female. The study relied on the descriptive approach that is appropriate to the nature of the subject of the study and its questions, and its validity was verified. The questionnaire was used as a tool for the study, and the results showed a direct relationship between (delegation of powers, training, effective communication, and motivation) on the one hand, and administrative empowerment on the other hand. The study recommended the necessity of applying administrative empowerment to all state institutions and the necessity of linking employees to the values ​​that develop the role of administrative empowerment in the jobs in which they work. With it.

الكلمات الرئيسية